היה מנוע? וגם, מחזיק גלגל תנופה DIY

כן, כן, שוב עבר המון זמן מאז הרשומה הקודמת.

דווקא התקדמתי לא מעט עם ג'יפי, פשוט לא הצלחתי להושיב את עצמי לכתוב.

(אפילו התקנתי את אפליקצית האנדרויד של WordPress מתוך איזה מחשבה שזה יאיץ את התהליך, לא שזה עשה משהו, את הרשומה הזו אני עדיין (?) כותב מהמחשב, אבל יש לי עוד אפליקציה בטלפון החדש שלי 😉 )

ועכשיו לעניין.

המנוע של ג'יפי הושרה באיזופרופנול (כמו שאלון מהובי ניטרו רעננה המליץ) למספר שעות ופורק כמיטב יכולתי תוך הקפדה לא להשתמשמ ביותר מדי כח – לא רציתי להרוס ברגים, הברגות וכו'. הצלחתי לפרק את רובו למעט גל הארכובה (CrankShaft ) הטלטל, הבוכנה והשרוול ( Sleeve ) שהיו תקועים כהלכה עקב התייבשות הדלק וכו'.

ככה זה נראה תוך כדי הפרוק:

החזרתי את המנוע לאיזופרופנול  למשך יום יומיים והמשכתי את הפרוק, הפעם, תוך שמוש בכח סביר בלבד, הצלחתי לסובב את גל הארכובה ולשחרר את הבוכנה.

השלב הבא היה לשחרר את השרוול בעזרת אזיקון ניילון כמו שמתואר כאן.

כל החלקים הושרו באלכוהול ונוקו היטב, גם המאייד פורק לחלקיו הקטנים ביותר וקיבל טיפול מסור.

אין לי צילום אבל למי שמתעניין, לפני ההרכבה זה נראה בערך כך:

טוב, הכל נקי ומסודר, נשאר רק להרכיב…

ההרכבה עברה בסה"כ בסדר עד שהבן הקטן שלי הצליח להגיע למנגנון ההנעה במשיכה ( Pull Starter) והצליח להוציא את הקפיץ שלו… איזה סיוט… מסתבר שלא כל המתנעים האלה דומים, ולקח לי המון זמן למצוא הדרכה רלוונטית (דרך אגב, לבחור הזה יש מלא הדרכות לא רעות וביקורות מעניינות) .

נסיון ראשון – כמעט, אבל בסוף הקפיץ לא נכנס למקום ושוב קפץ החוצה… עוד פעם… ועוד… אחרי בערך עשרים נסיונות הרכבה וחוסר תחושה באצבעות התייאשתי.

למזלי ולשמחתי אישתי (היקרה! 🙂 ) הגיעה לבדוק בשלומי והציע את עזרתה ואצבעותיה, והופ, בנסיון שני המתנע היה מורכב, מייד עטפתי אותו בנייר דבק כדי שלא יתפרק שוב לפני שיגיע תורו להיות מורכב חזרה על המנוע.

המנוע והמאייד הורכבו חזרה ושומנו קלות, ונשאר להרכיב את גלגל התנופה, המצמד (Clutch) והפעמון/סבבת (פיניון) שמעביר את התנועה לגלגל השיניים (Spur Gear) שעל גל ההינע (Drive shaft) (בג'יפי אין דיפרנציאל מרכזי או אפילו מנגנון החלקה).

ועכשיו, חלק ב' של הרשומה שבו יסופר על מחזיק גלגל תנופה קצת שונה.

הפרוק של הפעמון, המצמד והאום של גלגל התנופה היה קל כי המנוע היה תקוע ולא היה צריך להחזיק את גל הארכובה שלא יסתובב. בהרכבה הכל היה כבר משוחרר ולא הייתי יכול לחזק את האום של גלגל התנופה ללא כלי מתאים שיחזיק את הגלגל (Flywheel Wrench). לא היה לי כזה, שלא תבינו לא נכון, אני אוהב לאסוף כלי עבודה, ויש כאלה כלים, אבל, הם לא זולים כל כך ולא הייתי בטוח כמה שימוש יהיה לי בכזה, אז בניתי אחד, מעץ…

למה עץ – הוא זמין ומאד נח לי לעבוד איתו, ולדעתי יש יתרון בכלי הזה לעץ לעומת פלדה מכיוון שגלגל התנופה עשוי מאלומיניום (חומר רך יחסית). העץ "ישמור" על האלומיניום מכיוון שהוא חלש/רך יותר ממנו, ומיכוון שאין פה צורך להפעיל יותר מדי כח נראה לי שזו בחירה מתאימה.

איזה עץ – היתה לי שארית סנדוויץ בעובי 20 מ"מ בערך מאיזה מדף של המטבח. העדפתי סנדוויץ על אורן מכיוון שהסנדוויץ פחות רך ופחות נוטה להסדק, אני חושב שכל עץ קשה יתאים.

עבדתי עם מקדחה ידנית ומהר יחסית, וכמו שתראו, זה יצא לא הכי מדויק בעולם, שיפורים בפעם הבאה.

הנה לוח הסנדוויץ וגלגל התנופה "לפני":

בשלב הראשון סימנתי את מיקום הפינים של המצמד ע"י מיקום גלגל התנופה עם הפינים כלפי לוח העץ ומכה קלה של פטיש על גלגל התנופה (עם פיסת עץ נוספת להגנה על הגלגל ):

ככה זה יוצא אחרי שהדגשתי את השקעים שנוצרו ע"י הפינים בעט:

אחרי הקדיחה (במקדח 3 מ"מ):

עכשיו הרכבתי את גלגל התנופה על לוח העץ:

וסימנתי את הקדח שבמרכז גלגל התנופה (דרכו עובר ציר גל ההינע):

בחרתי את המקדח הכי קטן, שיש לי, שעדיין יאפשר למפתח של אום גלגל התנופה לעבור:

המקדח הזוכה היה 5/8 אינץ' (את מקדחי העץ האלה הבאתי מארה"ב לכן המידה האינצ'ית).

כאן לאחר הקידוח עם גלגל התנופה מורכב כדי לוודא שלא סטיתי יותר מדי:

ועכשיו לעבודה:

מחזיק גלגל התנופה שלי לא יצא הכי מדוייק בעולם אבל עבד מעולה.

אם מישהו אי פעם ירצה לעשות כזה, יש לי כמה מסקנות והצעות לשיפור:

  • הייתי משתמש בלוח דק יותר, נראה לי שלוח בעובי של 10-12 מ"מ יעבוד מעולה.
  • הייתי מנסר את הלוח כך שהוא לא יהיה רחב מדי (לא כל כך רואים בתמונה האחרונה אבל הלוח כמעט נוגע במאייד) ומעגל את הפינות, לדעתי השארה של 10 מ"מ מכל צד תהייה חזקה מספיק והמחזיק יהיה חזק מספיק והרבה יותר נח לעבודה.
  • שימוש במקדחת עמוד או מעמד למקדחה ידנית יניב תוצאות מדוייקות יותר וכלי עבודה טוב יותר.

זהו, בפעם הבאה מכינים את ג'יפי להרצה.

הרשומה הקודמת
השארת תגובה

תגובה אחת

  1. מגניב!
    🙂

    להגיב

כתיבת תגובה